www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

 All Forums
 Filosofie
 Filosofie umění, estetika
 Konceptuální umění?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author  Topic Next Topic  

Sebastián Wortys
Uživatel

60 Posts

Posted - 13/11/2016 :  18:11:52  Show Profile  Visit Sebastián Wortys's Homepage  Reply with Quote
Jaký máte názor na KONCEPTUÁLNÍ UMĚNÍ? Je to skutečně umění? Může být v některých případech idea daného díla nadřazena jeho formě? Je jádrem uměleckého díla spíše jeho materiální podoba, nebo představa v hlavě autora a následně pozorovatele? Jak poznat, které konceptuální dílo je vyjádřením nějakého uměleckého duševního stavu, a které je bezduchou neuměleckostí...

Výchozí diskuse s obrázkami: http://www.humanart.cz/plastika-88862-wo-travel-bugy-konceptualni-umeni.html

Diskuse navazující na předchozí odkaz: https://www.facebook.com/SoucasniFilosofove/posts/987340121352558

rajis
Velmi aktivní uživatel

Czech Republic
516 Posts

Posted - 28/11/2016 :  13:17:52  Show Profile  Reply with Quote
Umeni je forma komunikace. S nekym bud komunikuje nebo ne. Nic vic, nic min.
Go to Top of Page

rajis
Velmi aktivní uživatel

Czech Republic
516 Posts

Posted - 28/11/2016 :  13:20:27  Show Profile  Reply with Quote
Ne, ja tohle za umeni nepovazuju. Mne to nic nerika.

edit: stejne jako geocaching jako takovy za umeni nepovazuji, byt je to fajn konicek

Edited by - rajis on 28/11/2016 13:21:44
Go to Top of Page

Sebastián Wortys
Uživatel

60 Posts

Posted - 05/12/2016 :  20:18:59  Show Profile  Visit Sebastián Wortys's Homepage  Reply with Quote
"Nic vic, nic min." - To se má vztahovat spíše k tvému pojetí umění, nebo k míře zmíněné komunikace?
Pokud k umění, odpověděl bych: To je velmi subjektivní hledisko, které vypovídá jen o části toho, čím umění je.
Pokud se to vztahuje ke komunikaci, odpověděl bych: Komunikace má svou míru. I to, že jsi se na to podíval a napsal mi o tom, značí, že jsi s tím nějak "komunikoval" (i když asi nižší měrou, než ti, kteří to uznali jako umělecké dílo).

"Ne, ja tohle za umeni nepovazuju." - Toleruji to, ale zkusím ještě ocitovat část popisu té mé série děl: "Pomocí TB jsem ztvárnil a oživil některé mé vize z oblasti mj. kolektivního umění, kdy podle různých pravidel dochází k syntéze odrazů duší nezáměrných kombinací lidí z různých míst, kteří navíc spoluutváří trajektorii těchto děl a cesta dílo s geocacherami z5novazebně ovlivňuje. Jde vlastně o koncept umělecké metody pro globální mozek lidstva. A v neposlední řadě je to i metafora na můj způsob myšlení: komplementarita anarchistické kreativity s principiálním ucelováním..."
Go to Top of Page

rajis
Velmi aktivní uživatel

Czech Republic
516 Posts

Posted - 09/12/2016 :  13:18:49  Show Profile  Reply with Quote
Vztahuje se to k umeni. A ta definice vystihuje to nejpodstatnejsi. Je to zaroven elegantni, jednoducha a jasna definice. Pokud mate lepsi, sirsi a objektivnejsi definici umeni, sem s ni. Ale klidne se vsadim, ze s zadnou takovou neprijdete.

Zaroven mi dejte priklad umeni, kde se umelec nejak nesebevyjadruje, kde nevyjadruje svoje pocity, myslenky, postoje atd..(to vsechno totiz znamena, ze to komunikuje smerem k divakovi).

-----
V cem spociva synteza odrazu dusi? Vetsina lidi k tomu pristupuje jako k normalni kesce, odlovi se, zapise, premisti do jine kesky a cau.

Edited by - rajis on 09/12/2016 13:22:37
Go to Top of Page

Sebastián Wortys
Uživatel

60 Posts

Posted - 09/12/2016 :  15:37:56  Show Profile  Visit Sebastián Wortys's Homepage  Reply with Quote
"A ta definice vystihuje to nejpodstatnejsi. Je to zaroven elegantni, jednoducha a jasna definice." - Tvá definice "Umeni je forma komunikace. S nekym bud komunikuje nebo ne." není úplná (minimálně z tvého hlediska, které neuznává mé konceptuální travel bugy), protože se do ní vejde i to, co tam nejspíš moc nepatří, např. vědecké studie (je to "forma komunikace. S nekym bud komunikuje nebo ne"). Sice v některých nějaký umělec může zahlédnout něco, co by mohl chápat jako náznak umění, ale z podstaty věci vědecká studie nemá být umělecké dílo, má být co nejobjektivnější.

"Pokud mate lepsi, sirsi a objektivnejsi definici umeni, sem s ni." - Teď ti sice konkrétní definici nenabídnu (potřebuju dělat i jiné věci - možná jindy), ale vysvětlím ti můj alternativní způsob definování, který je dle mého cestou k lepší definici umění a naznačil jsem ho ve své knize Vtiposcifilo-z/s-ofie viz. 28.7.2015 - městský samorost.

Komplexní způsob definování: Výsledek aplikace obvykle/ tradičně koncipované definice na nějaký z fenoménů má za výsledek buď prostý soulad či nesoulad. Ale já nechci žít v naivním paradigmatu dvoustavovosti, spíše si tvořím vlastní alternativní paradigma platnostismus (teď uvedu jen jeho část), kde každá aplikace pojmu na nějaký fenomén má svou různou míru (i když bývá těžké odhadovat ji). Nechci o ničem radikálně&naivně tvrdit např.: "To je umění."/ "To není umění.". Budeme-li vycházet z mé obecné definice "Fenomén X je to, o čem platí mnohé z následujících bodů: ..." (čím víc bodů, tím teoreticky přesnější definice může být a přesnost má být v rovnováze s praktičností), tak sama definice nám, dle počtu shodných bodů, může nabídnout přibližnou míru platnosti pojmu na určitý fenomén, . Body mají být co nejstručnější a celek co nejmnohohlediskovější. Body nemusí mít nutně stejnou váhu, lze je hiearchizovat (číselnými hodnoty). Také je lze rozdělit do skupin (/ oštítkovat) a každé skupině přiřadit odpovídají podpojem (v definici umění např. konceptuální umění či surrealismus). Tento způsob definování je navíc vhodný pro rozvíjející se koncepty. A předpokládám, že (mj. vzhledem ke snahám technologů naučit UI tvořit umění) může dojít k dalšímu posunu definice umění, je to dynamický koncept.

"dejte priklad umeni, kde se umelec nejak nesebevyjadruje" - Má-li jít o protiargument na mé tvrzení "To je velmi subjektivní hledisko, které vypovídá jen o části toho, čím umění je.", tak jsi nejspíš nepochopil, na co jsi regoval. Myslel jsem to ve smyslu mnohohlediskovosti. Tradiční příklad: Díváme-li se na válec z jistého hlediska, můžeme mít dojem, že se díváme na kouli. Díváme-li se z jiného jistého hlediska, můžeme mít pocit, že je to obdélník. Ke komplexnímu popisu něčeho je tedy pořeba více různých hledisek (často i víc než 2). A tvá definice umění je jako definovat válec pomocí hlediska, ze kterého se jeví jako obdélník, takže se do ní vejde i to, co tam nepatří, např. zmíněné vědecké studie (resp. metaforicky různě velké obdélníky).

"Vetsina lidi k tomu pristupuje jako k normalni kesce" - Divil bych se, kdyby většina lidí přistupovala k travel bugu "jako k normalni kesce". Geocacheři vědí, že travel bug není keška. Navíc u konceptuálního umění vůbec nejde o konkrétní provedení, ale o myšlenku. Některá konceptuální díla ani nebyla zhmotněna.

"V cem spociva synteza odrazu dusi?" - U každého typu mého travel bugu to funguje trochu jinak a všechno je to v tom odkazu popsané. Ale dobrá, napíšu to i sem. K TB Rostoucí asambláži lidé přilepovali libovolné věcičky. Do to TB Geoflešky vkládají své oblíbené soubory (ideálně vlastnoruční). Do TB Logbooků píšou a kreslí o svém životě... Ty mé TB lze chápat i jako putovní rostoucí galerie.

A přiznávám, že to není 100%ní umění, protože se to nesnaží splinit všechny body toho, co bych považoval za komplexní definici umění, .
Go to Top of Page
   Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
www.FILOSOFIE.cz Diskusní fórum © (c) 2009 webmaster Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000